سود بيشتر با ابزارهاي كاربردي كندل و پيوت در تحليل تكنيكال

تحليل تكنيكال يك نوع تحليل فني است كه در بازارهاي مختلف كاربرد دارد. تريدرها به كمك ابزارهاي متنوع اين تحليل به بررسي نمودارها و روندهاي قيمت مي‌پردازند. آن‌گاه اطلاعات گذشته قيمتي بازار، مي‌تواند اطلاعات مناسبي براي آينده بازار به دست تريدرها بدهد. انديكاتورهاي متنوع، بخشي از ابزارهاي كاربردي در تحليل تكنيكال هستند. در ادامه مي‌خواهيم ضمن معرفي انديكاتور پيوت، به بررسي مفهوم كندل در اين تحليل نيز بپردازيم. آن‌گاه به شما خواهيم گفت كه چطور مي‌توانيد با استفاده از اين دو ابزار، دانش مالي خود را ارتقا داده و عملكرد بهتري در بازار بورس، فاركس، كريپتو يا .... داشته باشيد. پس اگر كسب سود بيشتر در بازارهاي مالي براي شما هم دغدغه ايجاد كرده، با ما همراه شويد.

مفهوم «كندل» در تحليل تكنيكال چيست؟

كندل «Candle» به نشانه‌هايي روي نمودار گفته مي‌شود كه مي‌تواند اطلاعات كلي در مورد بازار را در اختيار ما قرار دهد. از جمله اطلاعاتي كه مي‌توان از روي كندل‌ها به دست آورد، مي‌توان موارد زير را نام برد

قيمت آغازين

قيمت پاياني

حداقل قيمت

  • حداكثر قيمت

در مورد هر سهام، ارز يا دارايي خاص در بازارهاي مالي مي‌توان حداقل و حداكثر قيمت به همراه زمان باز و بسته شدن آن‌ها را از روي تحليل كندل بدست آورد. ابداع و استفاده از كندل به بازرگانان ژاپني برمي‌گردد. آن‌ها زماني براي پيش‌بيني قيمت برنج از كندل بهره مي‌گرفتند. در بيشتر مواقع از كندل‌ها براي پيدا كردن نقاط ورود به معامله استفاده مي‌كنند. اما كندل نمي‌تواند اطلاعات مناسبي در مورد زمان خروج از معامله به دست بدهد!

 

image_72f66830f8b585e61fcaef7a491fbcaaf7209953

اجزاي تشكيل دهنده‌ي كندل

كندل‌ها از دو قسمت تشكيل شده‌اند كه هر قسمت نشان دهنده‌ي يك موضوع خاص است. اين دو بخش به قرار زير هستند:

  • بدنه كندل:

بدنه كندل‌ها شامل يك مربع يا مستطيل است كه گاهاً توپر و گاهي هم توخالي هستند. اگر بدنه كندل توخالي باشد، نشانه‌ي روند صعودي قيمت است. اما اگر كندل توپر باشد، از روي آن مي‌توان به روند نزولي بازار و كاهش قيمت‌ها پي برد. البته در برخي نمودارها، كندل‌هاي صعودي با رنگ سبز و كندل‌هاي نزولي هم با رنگ قرمز مشخص مي‌شوند.

  • سايه كندل:

يك ميله عمودي از وسط بدنه كندل عبور مي‌كند كه دو سر آن در ابتدا و انتهاي كندل قابل مشاهده است. ميله بالايي كندل، نشان دهنده‌ي بالاترين قيمت دارايي است. ميله پايين كندل هم نشان دهنده‌ي پايين‌ترين قيمت يك دارايي خاص در بازار است.  

كندل‌ها به وضوح روي هر نمودار مالي قابل مشاهده هستند. تريدرها با يك نگاه به آن‌ها مي‌توانند به نوع روند بازار و قيمت‌هاي يك روز خاص در مورد دارايي موردنظرشان پي ببرند.

انواع كندل در تحليل تكنيكال كدامند؟

كندل‌ها انواع مختلفي دارند. براي شناخت انواع كندل در تحليل تكنيكال، بايد علم «كندل شناسي» را فراگرفت. اما براي اين كه در اين لحظه بتوانيم شناخت بيشتري نسبت به اين مفهوم داشته باشيم، چند مورد از كندل‌هاي رايج را بررسي مي‌كنيم:

  • كندل ماروبزو «Marubozu»

كندل ماروبزو به كندلي گفته مي‌شود كه در آن سايه وجود ندارد. بلكه صرفاً بدنه كندل قابل مشاهده است. ماروبزوي مشكي، نشان دهنده يك روند نزولي پرقدرت و ماروبزوي سفيد نيز نشان دهنده‌ي يك روند صعودي پرقدرت است.

  • كندل دوجي «Doji»

در كندل‌هاي دوجي، قيمت باز و بسته شدن دارايي‌ها يكسان است. به همين خاطر در اين كندل، قسمت بدنه بسيار نازك و شبيه به خط ديده مي‌شود. با شكل‌گيري اين كندل مي‌توان به ايجاد تعادل بين فروشندگان و خريداران فكر كرد.

  • كندل چكش «Hammer»

كندل چكش معمولاً در پايان يك روند نزولي شكل مي‌گيرد. به طوري كه قسمت بدنه آن در بالا قرار مي‌گيرد. ميله بالايي وجود ندارد يا بسيار كوتاه و قابل چشم‌پوشي است. ميله پاييني نيز بلند است و در نقش دسته چكش (بدنه) عمل مي‌كند. چكش سفيد مي‌تواند نويدبخش پايان روند نزولي باشد.

  • كندل چكش معكوس «Inverted Hammer»

كندل چكش معكوس، دقيقاً حالت عكس كندل قبلي را دارد. يعني در آن، بدنه كندل در قسمت پاييني قرار گرفته و دسته چكش هم با امتداد سايه بالايي ايجاد مي‌شود. رنگ سفيد اين كندل هم مي‌تواند نشان دهنده‌ي تغيير روند نزولي به صعودي باشد.

موارد نامبرده، تنها چند مدل از كندل‌هايي هستند كه روزانه در نمودارها مشاهده مي‌شوند. براي شناخت تمام كندل‌ها و استفاده صحيح از آن‌ها مي‌توانيد روي دوره‌هاي آموزش تحليل تكنيكال «دلفين وست» حساب كنيد.

مفهوم «پيوت» در تحليل تكنيكال چيست؟

پيوت «Pivot» به نقاط چرخش قيمت در نمودارها اشاره دارد. به طوري كه مي‌توان پيوت را ابزاري براي بررسي موقعيت گذشته و حال قيمت‌ها در بازار دانست. پيوت اطلاعاتي نظير ميانگين كم‌ترين قيمت، بيشتري قيمت و قيمت پاياني روز قبل را در خود دارد. با توجه به اين اطلاعات به‌دست آمده از تحليل تكنيكال، مي‌توان روند قيمت روز بعد را پيش‌بيني كرد. بنابراين اگر معاملات بالاتر از پيوت قرار بگيرند، صعود و اگر پايين‌تر از آن قرار بگيرند، نزول رخ داده است. پيوت‌ها براي دادن نشان دادن روند قيمت به محاسبه نياز دارند. به همين خاطر تريدرها بايد بتوانند پيوت‌ها را محاسبه كنند تا به اطلاعات تحليلي خود برسند.

تريدرها چگونه از انواع پيوت براي اطلاع از روند قيمت‌ها استفاده مي‌كنند؟

پيوت‌ها نيز مانند كندل‌ها، انواع مختلفي دارند. هر پيوت مي‌تواند اطلاعات متفاوتي از وضعيت روند را به ما نشان دهد. انواع اين پيوت‌ها به قرار زير هستند:

  • نقطه پيوت «Woodies»
  • نقطه پيوت «Camarilla»
  • نقطه پيوت «Fibonacci»
  • نقطه پيوت «Demark»

به غير از دسته بندي فوق، دسته‌بندي ديگري هم براي انواع پيوت‌ وجود دارد كه در آن پيوت محاسباتي، قيمتي، ماژور و مينور قرار دارند. اين دسته‌بند‌ي‌ها در ارتباط با هم عمل مي‌كنند. بنابراين يك تريدر حرفه‌اي، با بررسي و محاسبه پيوت‌هاي مختلف است كه مي‌تواند به اطلاعات موردنظر خود در مورد روند قيمت دست پيدا كند. پيوت ماژور به حركات اصلاحي بزرگ و پيوت مينور هم به حركات اصلاحي كوچك اشاره دارد. طبيعتاً بازگشت قيمت با اشكال مختلفي روي نمودارها ديده مي‌شود؛ پس طبيعي است كه پيوت‌هاي متفاوتي را هم براي اين امر در نظر بگيرند. هر پيوت در زمان خاصي و توسط فرد خاصي كشف و بررسي شده است. به همين خاطر پيوت‌هاي نامبرده با نام كاشف آن‌ها شناخته مي‌شوند.

image_12170d6949711d29a99958ecfc35118607daf2a1

آيا تسلط بر كندل‌ها و محاسبه پيوت‌ها براي تريدرها ضروري است؟

تريدر يا «Trader» به شخصي گفته مي‌شود كه با استفاده از روش‌هاي تحليلي مختلف بتواند در بازارهاي مالي به نوسان‌گيري بپردازد. بنابراين استفاده از ابزارهاي تحليلي نيز جزئي از وظايف تريدرها است. پس مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه هر تريدر بايد به صورت كامل با مفاهيمي چون كندل و پيوت آشنايي داشته و با آن‌ها به بررسي بازار بپردازد. در واقع، صرفاً شناخت اين ابزارها نمي‌تواند كمك چنداني به تريدرها كند؛ بلكه استفاده از آن‌ها است كه سبب ارتقا دانش مالي ايشان و دستيابي به نتايج و سود بيشتر در بازار مي‌شود. اگر شما به تازگي در مسير معامله‌گري و تريدر قرار گرفته‌ايد، با مطالعه مطالبي از اين دست، با مفاهيمي چون كندل و پيوت آشنايي پيدا خواهيد كرد. اما براي بهره‌گيري و استفاده از آن‌ها، بايد تحت آموزش عملي قرار بگيريد. خوشبختانه در كشورمان بسترهاي خوبي براي آموزش تحليل تكنيكال وجود دارد.

يادگيري اصولي استفاده از كندل و پيوت در تحليل‌ها از چه راهي امكان‌پذير است؟

استفاده از كندل و پيوت در مسير پيش‌بيني قيمت‌ها براي تريدرها از اهميت بالايي برخوردار است. همان‌طور كه گفتيم، فقط شناخت اين ابزارها كافي نيست، بلكه بايد به شيوه صحيحي از آن‌ها استفاده شود. براي فراگيري شيوه استفاده از كندل‌ها و پيوت‌ها مي‌توانيد روي وب‌سايت آموزشي «دلفين وست» حساب كنيد. در دلفين وست، گروهي از تريدرهاي برتر ايراني با مديريت مستر تريدر (استاد محمدمهدي ساماني‌پور) به دور هم جمع شده‌اند تا بهترين آموزش‌ تحليل تكنيكال را در اختيار تريدرهاي ايراني قرار دهند.